31/2000

JiÍí Menzel

 

Redaktion und Copyright dieser Ausgabe: Hans J. Wulff.

Letzte Änderung: 11. März 2000.

 

JiÍí Menzel:

Eine Arbeitsblibliographie

Zusammengestellt von

Hans J. Wulff

Die folgende Arbeitsbibliographie zum Werk JiÍí Menzels entstand im Rahmen einer Arbeitsgruppe unter der Leitung von Ludger Kaczmarek, Heinz-Jürgen-Köhler und Jörg Schweinitz. Ich danke ihnen sowie Britta Hartmann für zahlreiche Hinweise.

Die Bibliographie gliedert sich in die folgenden Abschnitte:

C abTexte von Menzel

C abInterviews

C abAllgemein

C abZu den einzelnen Filmen

C abTschechoslowakische Filmgeschichte

 

Texte von Menzel

Chaplin, Charles / Suchý, OndÍej / Menzel, JiÍí (1997) Velká kniha o Chaplinovi: z buÍinky vŤ…ného tuláka. Praha: Cinemax 1997, 215 S., [20] S., Portrait.

C abChaplin, Charles Spencer (1889-1977), Autobiographie.

Lueken, Verena (1995) Kinoerzählungen. München: Hanser 1995, 168 S.

C abEnthält einen Text von Menzel über filmische Schlüsselerlebnisse.

Menzel, JiÍí (1979) TÍi v tom: komedie dell arte. Praha: Dilia c1979, 78 Bll.

Menzel, JiÍí (1993) Anyone can make art but you have to know how to make a comedy. JiÍi Menzel and the art of comedy. A documentation by Oliver Schütte. Berlin: Vistas 1993, 59 pp. (Master Schools of the European Film Academy. Master School I: JiÍi Menzel and the art of comedy.).

C abIncludes „Reflections. JiÍi Menzel about the art of comedy“, pp. 8-13.

C abSee also: Felix, 2, May 1993, pp. 46-47 [in English and German]: Report on the European Master School, organised by the European Film Academy during the European Film Awards (FELIX Awards) at Berlin during Nov/Dec 1992.

Menzel, JiÍí (1996) Tak nevím. [Illustrationen: Miroslav Barták] Praha: Motto 1996, 132 S.

C ab52 Kurzgeschichten von Menzel, die sich alle um die tschech. Redewendung "tak nevím" (etwa: "keine Ahnung") drehen; auch über Film und Fernsehen; eine Episode lautet - in etwa - "Wie ich einmal Frau Hrabalová auf Händen hochhob und Herrn Hrabal vor die Füße legte"; es gibt noch einen Fortsetzungsband Tak nevím podruhé, was auf einen relativen Erfolg des ersten deutet.

Menzel, JiÍí / Barták, Miroslav [ill.] (1996) Tak nevím. Praha: Motto 1996, 132 S.

Menzel, JiÍí / Barták, Miroslav [ill.] (1998) Tak nevím podruhé. Praha: Motto 1998, 124 S.

C abUngar. u.d.T.: Hát, nem tudom... másodszor [ford. Körtvélyessy Klára]. [Budapest]: Pesti Kalligram / Bratislava: Kalligram 1999, 127 S.

Šverák, ZdŤnek / Ku…eÍa, JiÍí / Markvartová, Iva / Menzel, JiÍí (1995) Vesni…ko má stÍedisková. Praha: Primus 1995, 88 S.

Vávra, Otakar / Menzel, JiÍí (1996) Podivný ńivot reńiséra: obrazy vzpomínek. Praha: Prostor 1996, 366 S., [40] S. (Portréty, 3.)

C abVávra, Otakar (1911-) Autobiographie.

Zgustová, Monika (1999) Im Paradiesgarten der bitteren Früchte. Bohumil Hrabal, Leben und Werk. Aus dem Tschech. v. Johanna Posset. [Vorwort von JiÍí Menzel.] Berlin: Deuticke 1999, 321 S., Fotos.

C abTschech. Orig: V rajské zahradŤ trpkých plod°u: o ńivotŤ a díle Bohumila Hrabala. Praha : Mladá fronta 1997, 219 S., [24] S.)

C abHrabal, Bohumil (1914-1997) Biographie.

 

Interviews

Carver, Robert (1993) End of the line. In: Sight & Sound 3,5, May 1993, pp. 20-21.

C abView on Czech film industry; Head of film school FAMU (Prague); Occupational background; Near contemporary Milos Forman; Film adapted from Vaclav Havel's play based on John Gay's The Beggar's Opera; Eastern Europe culture; Film plans.

Nezvala, Martin / Volfa, Petr (1992) Muz, ktery zustává. Rozhovor Martina Nezvala a Petra Volfa s filmovym rezisérem a drzitelem oscara Jirím Menzelem. Praha: Carmen 1992, 87 S.

C abInterview in 7 Kapiteln.

Stone, Judy (#1997) Jiri Menzel. [Interview.] In ihrem: Eye on the world. Conversations with international filmmakers. Los Angeles: Silman-James Press, pp. 135-138.

Film News 9,8, August 1979, pp. 13-14. [Engl.]

C abnterview with, on the making of Bajecni muzi s klikou, nd working with Vera Chytilova on Hra o jablko.

Film und Fernsehen, 10, 1990, pp. 42-46. [Dt.]

C abArticle about Menzel and his work, plus an interview with him.

Film und Fernsehen, 11, 1990, pp. 22-25. [Dt.]

C abInterview in which he talks about the differences in directing/working in film and the theatre, his traditionalist approach, views on realism and his work.

Filmblätter, 8, 23. Feb. 1968, p. 144.

C abInterview.

Filmovy Prehled, 3, 1990, p. 24. [Tschech.]

C abThe director comments on Skrivanci na niti.

Hollywood Reporter 314,49, 6. Nov. 1990, pp. I-4, I-7. [Engl.]

C abOn his current projects.

Kino 26,9, September 1992, pp. 10-13. [Poln.]

C ab"The end of old times" - Interview with Jiri Menzel who plays the lead in Costa Gavras' film La petite Apocalypse

 

Allgemein

Bluestone, George (1990) Jiri Menzel and the second Prague Spring. In: Film Quarterly, 44,1, Fall 1990, pp. 23-32.

C abArticle on Jirí Menzel's work during the Russian occupation of Czechoslovakia, his career after the "velvet revolution" and how his films reflect Czechoslovak politics and society. Looks especially at the previously banned Skrivanci na niti.

Fuller, Sean (1995) Jiri Menzel: The Good Soldier of Czech Cinema. In: Transition: Events and Issues in the Former Soviet-Union 1,4, 29.3.1995, p. 51.

Hegyi, Gyula (1990) JiÍí Menzel: Kortársaink a filmművészetben. Budapest: Múzsák 1990, 146 S., Abb. (Filmbarátok kiskönyvtára.).

C abUngar. Zu Menzels Werk 1962-1989.

Koll, Horst Peter (#1988) Leichtigkeit des Seins. JiÍí Menzel wird 50. In: Filmdienst, 4, pp. 158-160.

Nezval, Martin (1992) Muń, který z°ustává: rozhovor Martina Nezvala a Petra Volfa s filmovým reńisérem a drńitelem Oscara JiÍím Menzelem. Praha: Carmen 1992, 87 S.

Posová, Katerina (1992) JiÍí Menzel. Praha: „eský filmový ústav 1992, 46 S., Abb. (Malé filmové profily, 109.).

Rother, Hans-Jörg (1997) Der böhmische Faun. Erste Jiri-Menzel-Retrospektive in Berlin. In: Film und Fernsehen, 3/4, 1997, S. 86-87.

Rother, Hans-Jörg (1999) Ornithologische Betrachtungen eines Ameisenhaufens. Jiri Menzel war sein Freund: Eine Filmreihe nach Romanen Bohumil Hrabals im Tschechischen Zentrum Berlin. In: Der Tagesspiegel, 29.1.1999.

Schaub, Martin (#1998) Mut für den Alltag, ohne Dogma . In: Der Tages-Anzeiger, 2.7.1998.

C abZu einer Retrospektive mit Filmen des Prager Frühlings.

Schütte, Oliver (1993) „Wenn wir Filme machen, können wir nicht zufrieden sein, wenn das Kino leer ist.“ JiÍí Menzel und die Komödie. In: Filmbulletin, 2, pp. 46-55

Skovrecky, Josef (#1982) Jiri Menzel and the History of the Closely Watched Trains. Boulder: East European Monographs; distr. by Columbia University Press, New York 1982, 101 S. (Contemporary Czechoslovak Cinematography.).

Wakeman, John (1988) JiÍi Menzel. In: World film directors. 2. 1945-1985. Ed. by John Wakeman. New York: Wilson, pp. 675-679.

Wulff, Hans J. (1999) JiÍi Menzel. In: Filmregisseure. Biographien, Werkbeschreibungen, Filmographien. Hrsg. v. Tho­mas Koebner.­ Stutt­gart: Reclam 1999, pp. 465-468.

Action 3,3, May/June 1968, pp. 13-14.

Art et Essai, 33, 2. Nov. 1967, p. 8.

C abBio-filmography.

Film og Kino, 7, Sept./Oct. 1968, p. 415. [Norw.]

C abFilmography.

Filmdienst, 4, 1988.

Filmowy Serwis Prasowy 21,20, 16. Oct. 1975, p.12. [Poln.]

C abBio-filmography.

Jeune Cinéma, 139, Dec./Jan. 1981/82, pp. 1-5.

C abPortrait of the director.

Kinolehti, 3, May 1970, p. 31. [Finn.]

C abFilmography.

Revue du Cinéma/Image et Son, 446, February 1989, p. 16.

Revue du Cinéma/Image et Son, 460, May 1990, p. 19.

Revue du Cinéma/Image et Son, 461, June 1990, pp. 45-49.

Screen 11,2, March/April 1970, pp. 64-71.

C abThree European directora Makavejev, Menzel, Jancso, by Philip Crick.

Screen International, 519, 19. Oct. 1985, p. 383.

C abProfile.

Screen International, 772, 1. Sept. 1990, p. 12.

 

Zu den einzelnen Filmen

Perlicky na dne (Perlen auf dem Meeresgrund); daraus die Episode: Der Tod des Herrn Balthasar; 1965

Rev. In: Film a Doba, 9, September 1985, p. 486. [Tschech.]

Rev. In: Films and Filming, 15,3, Dec. 1968, p. 44. [Engl.]

Rev. In: Monthly Film Bulletin, 35,418, Nov. 1968, p.173. [Engl.]

Rev. In: Daily Cinema, 9590, 23. Oct. 1968, p. 11. [Engl.]

Rev. In: Kine Weekly, 3184, 19. Oct. 1968, p. 29. [Engl.]

Rev. In: Variety, 4. Aug. 1965. [Engl.]

Slocin v divci skole (Das Verbrechen in der Mädchenschule); 1966

Rev. In: Film a Doba 14,9, Sept. 1968, p. 493. [Tschech.]

Ostre sledované vlaky (DDR-Titel: Scharf beobachtete Züge; BRD-Titel: Liebe nach Fahrplan); 1966

[Dreharbeiten.] In: Film a Doba, 9, September 1985, p. 480. [Tschech.]

Kino 25,3, March 1991, pp. 6-11.

C ab"Tragedy and humour are twins" - Bohumil Hrabal talks about his work on Ostre sledovane vlaky, his writings and life.

[Drehbuch.] Menzel, JiÍí / Hrabal, Bohumil (1971) Closely Observed Trains. Trans. Josef Holzbecher. London: Lorrimer Publishing Limited.

[Analysen.] Kurzanalyse. In: Film a Doba, 1, Jan. 1985, pp.12-18. [Tschech.]

Skovrecky, Josef (#1982) Jiri Menzel and the History of the Closely Watched Trains. Boulder: East European Monographs; distr. by Columbia University Press, New York 1982, 101 S. (Contemporary Czechoslovak Cinematography.).

Taussig, Pavel [pÍedmluva] (1998) 3x Oskar pro …eský film. [PÍedmluva Pavel Taussig úvody k literárním scénáÍ°um Pavel Taussig, JiÍí Menzel a Jan ŠvŤrák]. Praha: Cinemax 1998, 240 S., [16] S.

C abZu Menzel und Hrabal; u.a. zu OstÍe sledované vlaky, 1967.

[Kritiken.] Leasable lives. In: Twin Cities Reader, 2,14, 1996, [22,7], p. 35.

C abKurzkritik zur Videoausgabe der Closely Watched Trains.

Rev. In: Art et Essai, 33, 2. Nov. 1967, p. 8. [Frz.]

Rev. In: Cineforum, 86, Juni 1969, p. 415. [Ital.]

Rev. In: Daily Cinema, 9519, 10. Mai 1968, p. 9. [Engl.]

Rev. In: Film a Doba, 1, Jan. 1985, pp. 18-19. [Tschech.]

Rev. In: Films and Filming 13,3, Dez. 1966, p. 48. [Engl.]

Rev. In: Films and Filming, 14,10, Juli 1968, p. 27. [Engl.]

Rev. In: Hollywood Reporter 198,24, 17. Nov. 1967, p. 3. [Engl.]

Rev. In: Kine Weekly, 3161, 11. Mai 1968, p.14. [Engl.]

Rev. In: Kinemathek 29,79, 1992, pp. 82-84. [Dt.]

Rev. In: Monthly Film Bulletin 35,413, Juni 1968, p. 88. [Engl.]

Rev. In: Variety, 26. Okt. 1966, p. 6. [Engl.]

 

Rozmarné léto (Launischer Sommer); 1967

Rev. In: Cahiers du Cinéma, 212, May 1969. [Frz.]

Rev. In: Film a Doba 14,5, May 1968, p. 259. [Tschech.]

Rev. In: Kine Weekly, 3231, 13. Sept. 1969, p. 18. [Engl.]

Rev. In: Monthly Film Bulletin 36,429, Okt. 1969, pp. 209-210. [Engl.]

Rev. In: Variety, 19. June 1968, p. 6. [Engl.]

 

Slocin v Santanú (Verbrechen im Tingeltangel); 1968

Rev. In: Film a Doba, 12, December 1985, pp. 659-661. [Tschech.]

 

Skrivránci na nittich (Lerchen am Faden); 1969, UA 1990

[Dreharbeiten.] Interview. In: Filmové a Televizní noviny, 12, 12. June 1968. ]Tschech.]

C abDt. in: Kinemathek 29,79, 1992, pp. 82-84.

Interview. In: Filmovy Prehled, 3, 1990, p. 24. [Tschech.]

C abThe director comments on Skrivánci na niti.

[Rezensionen.] Kauffmann, Stanley (1993) High spirits and low. In: New Republic, 204,11, 18.3.1993, pp. 32-33.

C abReviews two films. Larks on a String, from Czech director Jiri Menzel; Scenes from a Mall, directed by Paul Mazursky

Rev. (Jay Carr). In: The Boston Globe, 8. March 1991.

Rev. In: City Limits, 447, 26. Apr. 1990, p.36.[Engl.]

Rev. (Chris Hicks). In: Deseret News (Salt Lake City), 30.8.1991.

Rev. In: Film Quarterly 44,1, Autumn 1990, pp. 23-31. [Engl.]

C abArticle on JiÍí Menzel's work during the Russian occupation of Czechoslovakia, his career after the "velvet revolution" and how his films reflect Czechoslovak politics and society. Looks especially at the previously banned Skrivánci na niti.

Rev. In: Filmovy Prehled, 3, 1990 pp. 23-24. [Tschech.]

C abCredits, synopsis, review and comments on the film by the director..

Rev. In: Hollywood Reporter 316,14,13. Feb. 1991, p.7. [Engl.]

C abMention of its theatrical release in the US, its former banning in Eastern Europe and prizes it was awarded.

Rev. (Dan Fainaru). In: The Jerusalem Post, 20. July 1990.

Rev. In: Kinemathek 29,79, 1992, pp. 84-87. [Dt.]

C abIncludes an interview with Menzel.

Rev. (Kevin Thomas). In: Los Angeles Times, 15. April 1991.

Rev. In: Positif, 352, June 1990, pp .65, 66. [Franz.]

Rev. In: Variety, 14. March 1990, p. 19. [Engl.]

C abReview of the film now that it has finally been released, after it was banned.

Rev. (Rita Kempley). In: Washington Post, 19.4.1991.

Kdo hledá zlaté dno (Wer goldenen Boden sucht); 1974

Rev. In: Filmowy Serwis Prasowy 21,20, 16. Oct. 1975 pp. 11-13. [Poln.]

Rev. In: Variety., 6. July 1975, p.20. [Engl.]

Na samote u lesa (Das einsame Haus am Waldesrand; aka: In Waldeseinsamkeit); 1975

Rev. In: Czechoslovak Film, 2, 1982, pp. 22-23. [Engl.]

Rev. In: Sight and Sound 46,1, Winter 1976/77, p. 60. [Engl.]

Rev. In: Variety, 28. Juli 1976, p. 20. [Engl.]

Bájecni muzi s klikou (Die wunderbaren Männer mit der Kurbel; auch: Die famosen Männer mit der Kurbel); 1978

[Dreharbeiten.] Interview. In: Film News 9,8, August 1979, pp. 13-14. [Engl.]

C abInterview with, on the making of Bajecni muzi s klikou, nd working with Vera Chytilova on Hra o jablko.

[Rezensionen.] Rev. In: Film und Fernsehen, 6, 1980, pp. 34-35.

Rev. In: Films and Filming 26,4, January 1980, pp. 39-40.

Rev. In: Monthly Film Bulletin 46,550, November 1979, p. 224.

Rev. In: Screen International, 216, 17. Nov. 1979, p. 22.

Rev. In: Time Out, 500, 16. Nov. 1979, p. 53.

Rev. In: Variety, 7. Feb. 1979, p. 26.

Postriziny (Kurzgeschnitten); 1980

Kurzanalyse (Hans J. Wulff). In: Filmklassiker. Beschreibungen und Kommenta­re. 3. Hrsg. v. Thomas Koeb­ner unter Mitarb. v. Kerstin-Luise Neumann. Stutt­gart: Reclam 1995, pp. 538-540.

Rev. In: Kino 25,11, November 1991, pp. 14-18. [Poln.]

Rev. In: Hollywood Reporter 271,9, 26. March 1982, p. 42.

Rev. In: Films 2,4, March 1982, p. 35-36.

Rev. In: Variety, 18. Feb. 1981, p.18.

Rev. In: Ekran 6,8, 25. Feb. 1982, p. 37. [Poln.]

Slavnosti Snezenek (Das Wildschwein ist los; aka: Das Schneeglöckchenfest); 1982

Rev. In: Film a Doba, 12, December 1985, pp.657-659. [Tschech.]

Rev. In: Film a Doba, 7, July 1985, pp. 400-402. [Tschech.]

Rev. In: Hollywood Reporter 286,9,15. March 1985, p. 22.

Rev. In: Variety, 1. Aug. 1984, p. 16.

Rev. In: Czechoslovak Film, 2, 1982, pp.14-15. [Engl.]

Praga - Agitato cuore d‘Europe; 1984

Rev. In: Variety, 2. Oct. 1985, p.16.

Rev. In: Hollywood Reporter 286,18, 28. March 1985, p. 22.

Vesnicko, ma strediskova (Heimat, süsse Heimat); 1985

Rev. In: Cechoslovensky Film, 1, 1986, S. 6-8. [Tschech.]

Rev. In: Cechoslovensky Film, 2, 1987, S. 22-23. [Tschech.]

Rev. In: epd Film, 7, 1987, S. 33.

Rev. In: Filmdienst, 11, 1987, S. 498, 510, 543.

Rev. In: Films and Filming, Dezember 1987, S. 29-30.

Rev. (Josh Rottenberg). In: Premiere 9,3, Nov. 1995, p. 102.

 

Die Schokoladenschnüffler; 1985

Kramp, Joachim (1998) Hallo! Hier spricht Edgar Wallace. Berlin: Schwarzkopf & Schwarzkopf, pp. 258-259

Rev. In: Film-Echo/Filmwoche, 10, 19. Feb. 1986, p. 13. [Dt.]

Konec starych casu (Ende der alten Zeiten); 1989

Rev. In: Hollywood Reporter 320,44, 10. Jan. 1992, pp. 17, 22. [Engl.]

Rev. In: Filmovy Prehled, 2, 1990, pp. 17-18. [Tschech.]

Rev. In: Variety, 13. Sep. 1989, pp. 35, 40. [Engl.]

Prager Bettleroper; 1990

Rev. In: Kino 26,1, Jan. 1992, pp. 34-35. [Poln.]

Rev. In: Filmovy Prehled, 10, 1991, pp. 29-30. [Tschech.]

Rev. In: Variety, 2. Sep. 1991, p. 69. [Engl.]

Zivota neobycejna dobroduzstvi vojaka Conkina (Die Abenteuer des Ivan Chonkin); 1994

Laszlo, Szabo G. (1994) Russian army satire. In: World Press Review 41,9, Sept. 1994, p. 53.

Moore, Daniel S. (1994) ‚Chonkin‘ int‘l partners shoot down challenges. In: Variety 356,2, 8.8.1994, p. 49-51.

C abMost expensive Czech film in history; Russian cast; use of a Czech director and crew; British producers; European sources of financing and equipments; Test case for various issues in European filmmaking; author of the book where the film was based upon; plot.

Morris, Roderick Conway (1994) Psychos and holy fools. In: TLS, 4772, 16.9.1994, p. 17.

C abAnläßlich der Aufführung auf dem Filmfest in Venedig.

Rev. (Glaessner, Verina). In: Sight and Sound, 5,11, Nov. 1995, pp. 45-47.

Rev. (S.D.). In: Vox, Dec. 1995, 62, p. 133.

 

Tschechoslowakische Filmgeschichte

Film- und TV-Kameramann 47,9, 1998, 70ff.

Film-Bulletin, 4, 1997.

Bartoská, Sárka [...] (1986) Filmové profily. Praha, 845 S.

C abHandbuch über tschechische Filmschaffende aller Sparten.

Bartosková, Sárka / Bartosek, Lubos (1990) Filmové profily. 2. Ceskoslovenstí filmoví herci. 1.2. Praha, zus. 606 S.

C abSchauspielerlexikon des teschischen Films.

Bates, Robin (#1979) The Ideological Foundations of the Czech New Wave. In: The Emergence of Film Art. Ed. by Lewis Jacobs. 2nd ed. New York/London: Norton 1979, S. 494-505.

Bo…ek, Jaroslav [...] (1965) Modern Czechoslovak Film, 1945-1965. Prague: Artia.

Bo…ek, Jaroslav (1967) Looking Back on the New Wave.

Brumagne, M.-M. (1969) Jeune Cinéma Tchéchoslovaque. Lyon (Premier Plan. 52.).

Ciccotti, Eusebio (1989) Avanguardia e cinema in Cecoslovaccia. Con interventi di mario Verdone e testi inediti di K. Teige, J. Seifert, V. Nezval, F. Halas, A Cernik, J. Honzl, J. Svankmajer. Roma, 284 S. (Biblioteca Cinematografica e dei Mass-Media. 29.).

Dewey, Langdon (1971) Outline of Czekoslovakian Cinema. Lindon: Informatics.

Freunde der Deutschen Kinemathek (Hrsg.) (1992) Die Filme des Prager Frühlings 1963-1969. In Verbindung mit der Berliner Festspiele GmbH und Podewil - Berliner Kulturveranstaltungs- und Verwaltungs-GmbH. Berlin: Selbstvlg., 142 S. (Kinemathek. 29,79.).

Goulding, Daniel J. ed. (1989) Post New Wave Cinema in the Soviet Union and Eastern Europe. Bloomington: Indiana University Press.

Hames, Peter (1985) The Czechoslovak New Wave. Berkeley: University of California Press, x, 322 S.

Janousek, JiÍí (ed.) (1965) 3 1/2: Chytilova, Forman, Jires, Juracek. Prague: Orbis.

--- (ed.) (1969) 3 1/2 podruhé: Schorm, Passer, Nemec, Vachek. Prague: Orbis.

Joannucci, Floriana / Silvestri, Silvana (1985) Cecoslovaccia, Polonia, Ungheria. Immagini di una cinematografia. Roma, 164 S.

Kolman, Vladimír (#1981) Vom Millionär, der die Sonne stahl. Geschichte des tschechoslowakischen Animationsfilms. Frankfurt: Deutsches Filmmuseum, 120 S.

Liehm, Antonín J. (1974) Closely Watched Films. The Czechoslovak Experience. White Plains: International Arts and Sciences Press.

--- (1975) The Milos Forman Stories. White Plains: International Arts and Sciences Press.

Liehm, Antonín J. / Liehm, Mira (1977) The Most Important Art. Eastern European film after 1945. Berkeley: University of California Press.

Novak, A. (1967) Der junge tschechoslowakische Film. Eine Dokumentation. Oberhausen: Westdeutsche Kurzfilmtage Oberhausen.

--- (1968) Films and Filmmakers in Czechoslovakia. Praha.

Škovrecký, Josef (1971) All the Bright Young Men and Women. A Personal History of the Czech Cinema. Trans. Michael Schonberg. Toronto: Peter Martin Associates Limited (Take One Film Book. 1.).

--- (1982) JiÍí Menzel and the History of the Closely Watched Trains. Boulder: East European Monographs; distr. by Columbia University Press, New York 1982, 101 S. (Contemporary Czechoslovak Cinematography.).

--- (#1987) Czekoslovakia. In: World Cinema Since 1945. Ed. by William Luhr. New York: Ungar, pp. 154-169.

Stoil, Michail Jon (1974) Cinema Beyond the Danube. The camera and politics. London: Studio Vista/Dutton / Metuchen, N.J.: The Scarecrow Press.

Straschek, Günter Peter (#1975) Handbuch wider das Kino. Frankfurt: Suhrkamp, S. 427-435 (Edition Suhrkamp. 446.).

Turigliatto, Roberto (a cura di) (1994) Cinema cecoslovacco degli anni 60. Torino, 332 S.

Vorac, JiÍí (1997) Czech Film After 1989: The Wave of the Young Newcomers. In: Kinema, Spring 1997.

Whyte, A. (1971) New cinema in Eastern Europe. New York: E.P. Dutton.

đalman, Jan (#1968) Filmprofile der tschechoslowakischen Gegenwart. Pra: Orbis, 115 pp.